Review Ravemen TR50: slank achterlicht voor avond- én dagritten10 min read

door | Reviews

Met twee lichtstrips die zorgen voor een wijde lichtbundel, heb je met de Ravemen TR50 een prima achterlicht voor avond- én dagritten. Je kunt hem ook op je zadel(tas) clippen. Het touch pad voor het aanpassen van de lichtsterkte werkt niet lekker met handschoenen.

Bram de Vrind
De Fietsjournalist

Bram de Vrind

De Fietsjournalist

In de markt van de fietslampen is ‘daylight visibility’ de trend. Lampjes worden ook gebruikt voor extra zichtbaarheid overdag in het verkeer. In de wintermaanden gebruik ik regelmatig lampjes bij ritten aan het eind van de middag. Een fel knipperend achterlicht geeft een veiliger gevoel en ik heb de indruk dat automobilisten verder uitwijken met passeren.

Ravemen TR50

Lampjesfabrikant Ravemen uit Hong Kong sluit aan op die trend. Met de TR50 hebben ze een achterlicht ontwikkeld dat je zowel ’s avonds als overdag kunt gebruiken. Het ontwerp is opvallend slank, de TR50 weegt dan ook slechts 41 gram. De lamp heeft twee rijen met ‘hoog efficiënte COB LED’s’ die maximaal 50 lumen produceren. Dat is wat minder fel dan de ‘politielichten’ van fabrikanten als Lezyne, maar fel genoeg voor goede daylight visibility. De speciaal ontworpen lens vergroot de zichtbaarheid van achter- en zijkant van de lamp.

De TR50 heeft vijf verschillende standen

1. Fel knipperend: 50 lumen, 4 uur batterijduur
2. Pulse flashing: 10 lumen, 18 uur
3. Rapid flashing: 10 lumen, 25 uur
4. Ononderbroken middensterkte: 30 lumen, 2,7 uur
5. Ononderbroken lage sterkte: 10 lumen, 7,6 uur

Touch pad 

Je schakelt niet met een ouderwets knopje tussen de standen, maar gebruikt een touch pad bovenop de lamp. Het lampje heeft een clip, zodat je hem eenvoudig los aan je (zadel)tas kunt monteren. Je bevestigt het lampje aan je fiets met een elastiek en een speciale quick release houder. Voor fietsen met een aero zadelpen wordt een verlengstuk meegeleverd. Opladen gaat via de USB-poort.

De lamp is plensdicht (IP-x4), wat betekent dat hij tegen regen moet kunnen. Voor mij is dat een belangrijk punt, aangezien in de winter ook met nat weer fiets en verschillende achterlampjes heb moeten weggooien wegens vochtschade.

Nooit lege batterijen

Ik heb de lamp tijdens de koude en ook natte januari- en februarimaanden getest. Met het koppelstukje dat ik op de houder heb geplakt, is het lampje prima te bevestigen aan mijn aero zadelpen. Het lampje klikt wel stroef in de houder. De lichtsterkte en de verschillende standen werken prima bij ritten in de middag en in het donker. Over de batterijduur heb ik niets te klagen: ik heb tot 3 uur met het lampje gefietst en nooit kwam ik met lege batterijen thuis.

Extra waterdichte behuizing

De eerste watertests heeft de lamp goed doorstaan. Hij ‘overleefde’ drie uur op de crosser in de modder en regen en gaf geen kick tijdens een druilerige rit van 100 kilometer langs de Maas. De fabrikant heeft het rubber voor de usb-poort slim boven de houder geplaatst, zodat deze niet continu aan de spray van je banden wordt blootgesteld. Maar gezien het vele water dat je achterlicht moet verdragen in de regen, vind ik een extra waterdichte behuizing toch prettiger.

Het touch pad voor het aanpassen van de lichtsterkte werkte niet helemaal lekker. Het reageerde niet bij bediening met mijn winterhandschoenen. In de regen versprong de lamp doordat er waterdruppels op het touch pad kwamen. Zo’n touch pad lijkt mij een prima oplossing in de zomer en bij droog, maar in winterse omstandigheden gebruik ik liever een ouderwets knopje.

Mooi slank achterlicht

De Ravemen TR50 is in mijn optiek een mooi slank achterlicht tegen een prima prijs. De batterijduur is goed en de lichtsterkte voldoende voor goede zichtbaarheid in de avond en overdag. Het touch pad werkte niet lekker en ook de bevestiging in de houder kan soepeler.

De Ravemen TR50 kost 29,95 euro en is verkrijgbaar via de webshop van BusyBee Bike Products.

Eerder testte ik de Ravemen CR700 voorlamp. Review lees je hier!

Over deze blog

Van distributeur BusyBee heb ik de Ravemen TR50 ontvangen voor een review. Zoals bij alle reviews op defietsjournalist.nl geeft de tekst mijn persoonlijke mening over het product weer en zijn er vooraf geen afspraken met de fabrikant gemaakt over de inhoud. BusyBee heeft dit artikel kunnen controleren op feitelijke onjuistheden.