Review: hoe de Trek Checkpoint SL7 gravelbike mijn fietshorizon verbreedde18 min read

door | Reviews

Van ontdekkingsritten in mijn ‘achtertuin’ tot gave graveltoertochten en knallen op het strand. Hoe de Trek Checkpoint SL7 gravelbike mijn fietshorizon verbreedde.

Bram de Vrind
De Fietsjournalist

Bram de Vrind

De Fietsjournalist

Het dikke wolkenpak gaat aan de horizon over in een regenbui. Lichtjes bergaf maken we tempo in het glooiende landschap van ‘t Gooi. De wind blaast in de rug en we kijken uit over de open heide. De Trek Checkpoint SL7 gaat als een raket over het knisperende gravel. Wat een beleving!

Wintergrill Gravelride

Ik doe mee aan de Wintergrill Gravelride, een graveltocht die Bicycling in samenwerking met Canyon jaarlijks in december vanuit Bussum organiseert. Het is de apotheose van een testperiode van dik twee maanden met de Trek Checkpoint SL7 gravelbike.

Trek Checkpoint

Het gravellen lijkt inmiddels de hype voorbij en mainstream geworden. Het begon ooit met races als de Dirty Kanza in Amerika, Eroica en de Strade Bianche over de witte wegen in Toscane. De introductie van schijfremmen in de fietsenbranche maakte het mogelijk om bredere banden te steken. Crossovers tussen racefietsen en cyclocrossers werden geïntroduceerd: de gravelfiets kwam op. Maar in hoeverre voegt het ‘gravellen’ iets toe aan ouderwets mountainbiken, wielrennen of cyclocrossen? Hoe veelzijdig is zo’n gravelfiets? Ik besluit de proef op de som te nemen en vraag een review aan van de Trek Checkpoint, één van de eerste en leidende gravelbikes in de markt.

Ik haal de fiets op bij het hoofdkwartier van Harderwijk, gelegen in een bosrijke omgeving die schreeuwt om een gravelrit. De Checkpoint werd geïntroduceerd in 2017 als crossover tussen cyclocross en race, vertelt media specialist Martin Sneeuw. “Met een racefiets ga je niet zo makkelijk off road. De geometrie van een crosser is dan weer te ‘nerveus’ voor het rijden van lange afstanden. De Checkpoint heeft een langere wielbasis waardoor hij comfortabeler is voor lange ritten op bos- en gravelpaden.”

Mooie paintjob

Sneeuw heeft in de showroom een blinkende SL7 klaargezet, het paradepaardje uit de serie. Eerste indruk: stoere bike! De Bordeauxrode lak (‘Rage Red’ zoals Trek het noemt) en metallic zilveren details lachen me tegemoet. Laat een mooie paintjob maar aan de Amerikanen over.

Trek Checkpoint SL7 specs

De SL7 heeft een 500 Series OCLV Carbon frame met oversized buizen en kenmerkende vormgeving, waarbij de balhoofdbuis gewelfd overgaat in de platte bovenbuis. Het frame is uitgerust met IsoSpeed, het systeem van Trek dat oneffenheden in de ondergrond wegfiltert. De polymeer Carbon Armor protector beschermt de onderbuis tegen opspattend gruis. En bidonhouders? Daarvan kun je er vier (!) aan het frame bevestigen. Handig als je tijdens je bikepacking trip materiaalbidons wilt meenemen.

SRAM Force eTap AXS

Schakelen gaat draadloos en elektrisch, met SRAM Force eTap AXS 1×12, het ‘goedkopere’ broertje van SRAM Red. Deze uitvoering maakt gebruik van één voorblad in combinatie met een imponerende 12-speed cassette die een bereik heeft van 10 tot 50 tandjes. Ter vergelijking: waarschijnlijk heeft de cassette op je racefiets een bereik van 11-28 of 11-30. Het megabereik van de cassette maakt een tweede voorblad en dus voorderailleur overbodig. Schakelen gaat met twee knopjes in de remgrepen. Rechts is zwaarder schakelen, links lichter. Easy does it. De fiets heeft flatmount schijfremmen met vernieuwde SRAM Centerline XR 160 mm remschijven.

De Trek Checkpoint SL7 heeft matzwarte Bontrager Aeolus Pro 3V wielen met 12 mm steekassen. De wielen zijn speciaal ontwikkeld voor gravelfietsen en hebben een binnenbreedte van 25 millimeter, wat ze zeer geschikt maakt voor het monteren van brede banden. De 40 mm brede Bontrager GR1 Team Issue Tubeless Ready gravelbanden moeten zorgen voor extra grip en stabiliteit tijdens het ‘gravellen’. Om de fiets nog wat ‘luier’ te maken kan het achterwiel naar achteren worden geplaatst dankzij ‘Stranglehold Dropouts’, uitsparingen in de achterbrug. Je moet het schrijfremsysteem dan ook naar achteren verplaatsen. Dit maakt de fiets stabieler voor bijvoorbeeld bikepacking trips of strandraces. De fiets boet dan wel in aan wendbaarheid.

Niet superlicht

Met 8,8 kilo zonder pedalen (op mijn eigen weegschaal) is mijn exemplaar (maat 54) niet superlicht. Prijskaartje voor deze uitvoering: 5499 euro. Ben je op zoek naar een fiets in lagere prijsklasse: de carbonuitvoering SL is er vanaf 2999 euro en de aluminium versie AL vanaf 1149.

Tijd om de weg of beter: de paden op te gaan! Het is het najaar en dus ‘off season’ voor mij als wielrenner. De perfecte tijd om nieuwe wegen en andere disciplines te verkennen. Ik besluit elke week een tocht met de gravelfiets te maken. Ik ben vooral benieuwd naar de veelzijdigheid van de fiets. Rijdt hij ook lekker op de weg, hoe gedraagt hij zich op bospaden, kun je er ook zo nu en dan een trail mee pakken? En: is hij ook geschikt als strandfiets? Op naar de verkenning van nieuwe horizonten.

Het maken van ‘gravelrondjes’ in mijn omgeving (Den Bosch) is in eerste instantie niet makkelijk. De definitie van gravellen is nogal diffuus. In hoeverre leg je nadruk op asfalt-bospaden-trails? Ik besluit van alles wat te gaan rijden en zoveel mogelijk ‘echte’ gravelstroken van gruis.

Als een speer

Eerste bevinding als ik op een zonnige novemberdag de dichtstbijzijnde gravelstrook opdraai: op gravel gaat de Trek Checkpoint SL7 zoals je mag verwachten als een speer. De stabiele geometrie, ISO speed decoupler en brede gravelbanden maken dat ik net zo makkelijk over het knisperende gravel rijd als op asfalt. Hetzelfde geldt voor bospaden.

Als ik op pad ga met fietsmaatje Maarten die op een crosser rijdt, wordt het verschil met zo’n fiets goed duidelijk. Op het asfalt ben ik duidelijk in het voordeel en zit ik 10 hartslagen lager dan Maarten, terwijl dat normaal gesproken andersom is. Ook op de bos- en gravelpaden rijd ik makkelijker: ik ga als een speer door over een gravelstrook in het bos dat volop in herfstkleuren staat.

Maar op de trails leg ik het af. Door de langere wielbasis is de gravelbike minder wendbaar, terwijl de luie balhoofdhoek (71,8 graden) ervoor zorgt dat ik de fiets niet in de bochten kan smijten. Kronkelend over paadjes langs de rivier de Dommel, zie ik Maarten al snel uit beeld verdwijnen.

Strandrit

Na een werkafspraak in Den Helder, grijp ik mijn kans om een strandrit te maken. Ik rijd over een fietspad door de duinen met wind tegen, om met meewind over het strand te fietsen. Bij Callantsoog rijd ik aarzelend het mulle strand op, maar de Trek Checkpoint SL7 houdt verbazingwekkend veel grip. Dan zoek ik de waterlijn op en geef plankgas. De wind blaast in de rug, zakkende zon kleurt de hemel oranje en boten dobberen aan de horizon. Er verschijnt een big smile mijn gezicht; wat een sensatie!

Niet dat het zoeken naar de beste ondergrond altijd goed gaat: tot twee keer toe beland ik tot mijn knieën in een geul. Een keer ga ik onderuit ik nadat mijn wiel in diep zand wegzakt. Maar het mag de pret niet drukken. De Checkpoint is met vlag en wimpel voor de ‘strandfiets-test’ geslaagd.

De weken daarop zal de fiets mijn horizon verder verbreden. Ik verlekker me aan de kalender met strandraces en struin Facebook af naar graveltoertochten. Waar het najaar doorgaans een saaie periode is zonder wedstrijden of toertochten, heb ik nu keuzestress: welk evenement gaat het worden? Daarnaast voeg ik fanatiek nieuwe gravelstroken toe die ik heb ontdekt op de kaart gravelmap.com.

32 millimeter racebanden

Als winterfiets op de weg vind de Checkpoint in deze setup minder geschikt. Tijdens de wekelijkse wintertraining met fietsclubje WCDB, bieden de brede noppenbanden bieden behoorlijk wat weerstand in vergelijking met de racefiets – ondanks dat ik ze op 3 bar heb gezet. Tijdens een kopbeurt op de dijk zit ik boven mijn omslagpunt. Terug in het wiel zie ik mijn hartslag nog steeds in D3 zitten. Even ben ik bang dat ik moet lossen. Als je zoals ik een lichte renner bent met een lagere basissnelheid, raad ik je aan om 32 millimeter racebanden op de Trek Checkpoint SL7 te zetten voor wegtrainingen.

En de SRAM Force eTap groep? Die schakelt waanzinnig en remt formidabel. Zelfs op ruige ondergronden zoals strand of blubber. Het is alleen de vraag of je het de relatief hoge aanschafkosten (de groep kost los 1499 euro) waard vindt. Je gaat er niet sneller van fietsen, maar comfortabel is het wel. En het Aoog wil ook wat!

Als een raket

Als apotheose van mijn gravelavontuur rijd ik half december dus de Wintergrill Gravelride. Met een groepje crossers, mountainbikers en een enkele ‘gravelaar’ gaan we vanuit Bussum van start. Het parcours is 95 procent onverhard en we doorkruisen bossen en heides over paden, trails en grindstroken waarop de Trek Checkpoint SL7 als een raket vooruit schiet. Wat een genot. Ondanks een paar regenbuien blijft de fiets schakelen als een zonnetje. Als moddermannetjes klikken we na een dag genieten in de natuur bij het startpunt uit de pedalen. Tijd voor een hamburger en een biertje. Beter wordt het niet op een gravelfiets.

Conclusie

Hoe veelzijdig is de Trek Checkpoint SL7 gravelfiets? Het antwoord is: zeer veelzijdig. Je kunt ermee terecht op vrijwel alle ondergronden, waarbij hij op een combinatie van asfalt, bos- en natuurlijk gravelpaden het beste uit de verf komt. Een trail kun je hier en daar ook meepakken, maar daarvoor is de geometrie niet optimaal. Wil je er lange trainingen mee op de weg maken, koop dan een tweede bandensetje. Als je de kans hebt, ga met deze fiets dan ook vooral het strand op, een sensatie die je niet wilt missen!

Technisch gezien is de SL7 natuurlijk het paradepaardje van de Checkpoint familie. Het is aan jou om te bepalen of je de supersonische SRAM Force de investering waard vindt of toch gaat voor mechanisch schakelen. Met 8,8 kilo vind ik de fiets relatief zwaar voor zijn prijsklasse. Maar dat zeg ik als cyclo- en wedstrijdrijder ofwel ‘weight weenie’. Of de gravelaar die rijdt met fietstassen en zijn ritten afsluit met bier en hamburgers ook over dat extra kilootje in zit? Ik durf het te betwijfelen.

Over deze blog

Zoals bij alle reviews op defietsjournalist.nl geeft de tekst mijn persoonlijke mening over het product weer en zijn er vooraf geen afspraken met de fabrikant gemaakt over de inhoud. Trek heeft het artikel gecontroleerd op feitelijke onjuistheden.